Piszą o nasWelliot CityTesty w toku – kto i jak o nas pisze?

20 listopada 20210

– Trwają testy pierwszych e-papierowych rozkładów jazdy w Polsce. Działają on-line już w kilku miejscach Warszawy – poinformowały Tramwaje Warszawskie.

W stolicy działa już sześć e-papierowych rozkładów jazdy. Pierwsze dwa zostały zamontowane na przystankach tramwajowych przy Muzeum Powstania Warszawskiego. Kolejne znalazły się w przy placu Zawiszy, przy stacji Metro Marymont i na przystanku Dworzec Gdański. – Każda z nich składa się z dwóch części – na pierwszej jest rozkład jazdy linii tramwajowych z godzina i minutą odjazdu kolejnego pojazdu. Przypomina zwykłą wydrukowaną kartkę jaką widzimy od lat na przystankach. Na drugiej części jest dynamiczna informacja – za ile minut rzeczywiście przyjedzie kolejny tramwaj i w jakiej kolejności – wyjaśnił rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz. – Ta informacja jest odświeżana co kilkanaście sekund – dodał.

Rozkłady jazdy wykorzystujące e-papier mogą być zmieniane centralnie, są podłączone do sieci. Nie trzeba odwiedzać przystanków, naklejać i wymieniać wcześniej wydrukowanych kartek, co zajmuje czas i angażuje wielu pracowników. Druga część tablicy, gdzie wyświetlają się kolejne odjazdy tramwajów w czasie rzeczywistym, jest zasilana danymi z GPS. – Tramwaje Warszawskie mają system, który wykorzystuje informacje z satelitarnych nadajników umieszczonych w tramwajach. System przetwarza dane i dlatego można przewidzieć, za ile minut na przystanek podjedzie tramwaj. System informuje o rzeczywistym czasie przyjazdu tramwaju – dane można odczytać także w smartfonie – powiedział Dutkiewicz.

Nowe rozkłady jazdy oprócz tego, że dostarczają aktualne informacje mają inne zalety. W odróżnieniu do tradycyjnych monitorów zużywają bardzo mało energii. Ich baterie wystarczają na pracę bez zasilania nawet przez siedem dni. Ponieważ nie świecą, w ogóle nie męczą wzroku. W nowych rozkładach nie ma też żadnych reklam, gwałtownie zmieniających się obrazów, są one czystą informacją. – I to jest kolejna zaleta, gdy jesteśmy bezustannie zalewani niepotrzebnymi treściami – zaznaczył rzecznik.

Tramwajarze przez kilka miesięcy będą sprawdzać, jak działają same wyświetlacze. Będą też weryfikowali wraz z Zarządem Transportu Miejskiego, co zmienia rezygnacja z tradycyjnych rozkładów, jak to wpływa na finanse i sposób pracy pracowników.

PAP/borek

Zostaw odpowiedź

Your email address will not be published. Required fields are marked *